Heb je nog een vraag?

Dat kunnen wij ons best voorstellen. We hebben de belangrijkste vragen daarom dan ook voor jou op een rijtje gezet. 

Kan ik aan het traject meedoen als ik nog niet zoveel hardloopervaring heb?

Dat kan zeker! Maar hoe korter jouw hardloopervaring hoe meer kans je hebt op blessures. Dit gezien de intensiteit en variatie van het schema en traject. Daarom adviseren wij een minimale hardloopervaring van een jaar. 

Wat moet mijn conditie zijn voordat het traject van start gaat?

Wanneer het traject start raden we je aan om een minimale hardloopconditie van 10 km te hebben. Gewenst is 15 km. Maar meer is echt niet nodig. Dus ga niet meer km’s trainen en probeer vooral blessurevrij te blijven.

Wat zijn de minimale eisen om mee te doen aan het traject?

De enige eis is dat je een 10 km binnen het uur kan lopen. Dit zodat je onder het tijdslimiet van de marathon finisht. Daarnaast adviseren we dat je bij de start van het traject een minimale hardloopconditie van 10 km hebt.

Hoe ziet het schema er precies uit?

Het schema is heel erg gevarieerd. Je doet vier trainingen in de week, waarbij je twee trainingen op je marathonhartslag traint. Eén training is een rustige training. Deze noemen we vogels kijken waarbij je op een lage hartslag loopt. Je mag hierbij zelfs je horloge thuis laten. De meest intensieve training, de intervaltraining, doen we met de groep. Dit is de training waarbij we op een hoge hartslag trainen.

Is het moeilijk om op hartslag te lopen?

Nee het is niet moeilijk, maar je moet jezelf wel de tijd geven om het aan te leren. Dit aangezien je heel gefocust moet zijn en je hartslag heel de tijd in de gaten moet houden. Dat is wennen en dat is een andere manier van lopen. Maar iedereen lukt het uiteindelijk.

Moet ik niet meer km’s maken om de marathon uit te lopen?

Nee je hoeft niet meer km’s te lopen dan wat er in dit schema staat. Doordat je heel gericht op hartslag traint leer je je lichaam om op de juiste balans vetten en suikers te lopen, waardoor je nooit de man met de hamer tegenkomt. Dit in tegenstelling tot andere schema’s waarbij je geen besef van je hartslag hebt. En waarbij je vaak door de lange duurlopen tijdens de voorbereiding uitgeblust aan de start van de marathon staat.

Word ik sneller gedurende het traject?

Jazeker! Je gaat merken dat je gedurende het traject steeds sneller wordt op dezelfde hartslag. Dit doordat je heel gevarieerd traint en doordat je met ons de intervaltraining doet. Dat geeft enorm veel voldoening en plezier aan het traject.

Kan ik een PR lopen met dit schema?

Dat kan zeker! Er zijn veel lopers die met dit schema een PR hebben gelopen. Het toverwoord hierin is ‘toewijding’. Ga je er volledig voor, werk je zoveel mogelijk trainingen af die in het schema staan en leg je jezelf niet teveel druk op dan kan jij een PR lopen. Uiteraard ben je wel afhankelijk van de condities tijdens de marathon. Dus richt je niet teveel op een PR, want anders is de teleurstelling des te groter.

Ik heb een hoge rusthartslag. Is dat erg?

Iedereen heeft een andere hartslag. In rust, maar ook in activiteit. Het maakt dus ook niet uit of je een hoge rusthartslag hebt. Uiteindelijk krijgt iedereen een persoonlijke marathonhartslag waar je mee gaat trainen. Wel kan je dmv ademhalingsoefeningen veel doen met je hartslag. Hoe lager jouw hartslag is bij de start van je training hoe sneller je per km loopt.

Wat als ik een blessure oploop tijdens het traject?

Een blessure oplopen tijdens het traject kan altijd gebeuren. Dit kan te maken hebben met diverse factoren. Belangrijkste is dat je hier snel bij bent en dat je niet koste wat het kost door blijft lopen. Hiermee maak je het alleen maar erger. Door er snel bij te zijn, je rust te pakken en je eventueel te laten begeleiden/adviseren door een (sport)fysiotherapeut kan je snel weer hersteld zijn, zodat je weer het traject (en schema) kan vervolgen. Daarnaast mag je er altijd vanuit gaan dat wanneer je 80% van je schema hebt voltooid je klaar bent voor de marathon. Dus je mag best wat missen.

Wat houdt precies de veldtest in?

Omdat wij op hartslag lopen is het belangrijk om te weten welke hartslag dat is. Dat wordt gedaan met de veldtest. Aan de hand van deze test wordt jouw omslagpunt bepaald. Dit is je anaërobe drempel ook wel lactaatdrempel genoemd. Zie het als het punt wanneer je in het rood gaat lopen. Oftewel: we gaan met de test de grens opzoeken om zo uiteindelijk jouw marathonhartslag te berekenen.

Hoe gaat de veldtest precies?

Deze test doe je samen met een van onze trainers die jou assisteert op een (vouw)fiets. Hij/zij geeft het tempo aan waarbij jij alleen maar hoeft te lopen. We starten 6 minuten heel rustig op 7 km/u, waarna we het tempo om de 2 minuten verhogen. Dit houden we aan totdat jij het niet meer volhoudt. Belangrijk bij de test is dat je alles geeft. Doe je dat niet komen er lagere waardes uit, waardoor je onder je niveau gaat trainen. Dat is even zwaar, maar wij zorgen ervoor dat je alles geeft tijdens de test.

Kan ik de veldtest ook zelf doen?

Dat is zeker mogelijk, maar niet binnen het 14K IS MY WAY traject. Wij staan voor kwaliteit en wij willen dat iedereen optimaal aan het traject start. En dat begint met een goede test. Om die reden nemen wij de testen met alle lopers af.

Wat voor horloge heb ik precies nodig?

Een goed horloge is het halve werk. Dat wordt namelijk jouw beste vriend tijdens het traject. Twijfel je aan je horloge en de meting van je hartslag heb je geen leuk traject. Laat je daarom goed adviseren bij een hardloopspeciaalzaak en koop een horloge van het merk Garmin, Polar of Suunto. En probeer niet het goedkoopste horloge te kopen. Want hierbij geldt zeker dat goedkoop vaak duurkoop is.

Heb ik een hartslagband nodig?

Je hebt in principe geen hartslagband nodig en kan prima uit de voeten met een polsmeting. Dit is uiteraard wel afhankelijk van de kwaliteit van je horloge. Ook kan de polsmeting soms minder gemeten worden doordat de aderen bij sommige mensen wat dieper in de arm liggen. Om die reden is een hartslagband nog het meest accuraat en betrouwbaar.

Nog niet alles wat je wilt weten? Stuur ons een mailtje of geef een belletje en wij beantwoorden jouw vraag persoonlijk. 

Ben je overtuigd?

En sta jij binnenkort ook met een medaille om je nek? Meld je dan aan voor het 14K IS MY WAY marathontraject in één van de onderstaande steden. En wij beloven je dat je een marathonervaring krijgt die je niet snel meer zult vergeten.